طلاق غیابی
نوشته شده توسط : ریحانه

طلاق غیابی ؛ جدایی در غیاب طرف مقابل

 

جدایی غیابی

 

در صورت طلاق غیابی ، زنان نیز می توانند تقاضای طلاق کنند ، اگرچه باید دلایل محکمه پسندی برای این کار ارائه دهند.

 

طلاق به معنای انحلال ازدواج است که مخصوص ازدواج دائم است و همانطور که در مقالات قبلی در مورد طلاق بحث کردیم ، طلاق عموماً براساس اراده مرد است ، به این معنی که در حالت عادی فقط زن و شوهر می توانند تقاضای طلاق کنند ، مگر اینکه در شرایط خاص ، زن نیز می تواند تقاضای طلاق کند ، در این صورت زن در صورت عدم نیاز به دلیل طلاق ، ابتدا باید دلایل طلاق خود را به دادگاه ارائه و اثبات کند. طلاق غیابی نوعی طلاق است که هر یک از زوجین می توانند در صورت عدم وجود طرف مقابل شرایط جدا شدن از این نوع طلاق را به شرط رعایت شرایط تعیین شده در قانون طلاق غیابی ، مورد استفاده قرار دهند. در این مقاله ، ما قصد داریم مفهوم ، شرایط و قوانین طلاق غیابی توسط هر یک از زوجین در شرایط مختلف را بررسی کنیم ، بنابراین با ما همراه باشید:

 

 

طلاق چیست؟

 

طلاق عبارت است از انحلال ازدواج دائم که مطابق شرایط و تشریفات خاص خاصی صورت می گیرد و قابل ذکر است که برای ازدواج دائم است و انحلال و خاتمه ازدواج موقت با انقضای مدت صیغه

 

 

طلاق مطلق چیست؟

 

قبل از اینکه در مورد طلاق غیابی صحبت کنیم ، بهتر است رأی غیابی را توضیح دهیم. هنگام طرح دعوی علیه شخصی ، منظور از متهم (مجرم یا متهم) شخصی است که علیه او شکایت شده است ، در صورتی که جلسه دادگاه را دریافت نکرده یا به او اطلاع داده نشده باشد ، یا در جریان آن مطلع شده باشد. دادگاه. اگر پرونده رسیدگی نشده و از طرف دیگر لایحه ای ارائه نکرده است ، در صورت محکومیت آن شخص ، حکم به صورت غیابی صادر می شود.

 

 

رأی غیابی می تواند بیست روز پس از ابلاغ در همان شعبه تجدیدنظر شود. پس از صدور حکم غیابی علیه شخصی ، وی می تواند ظرف بیست روز با ارائه مدارک لازم از دادگاه تجدیدنظر درخواست تجدیدنظر کند.

 

 

با تعریف رأی غیابی ، مفهوم طلاق غیابی بسیار واضح شد ، که در زیر به تفصیل به آن می پردازیم:

 

 

اگر یکی از زوجین تقاضای طلاق کند و زمان جلسه رسیدگی به متهم اعلام نشده باشد و در دادگاه حاضر نشده و صورتحسابی ارائه نکرده باشد ، طلاق را طلاق غیابی می نامند.

 

 

توجه: زن و مرد می توانند به صورت غیابی تقاضای طلاق کنند.

 

 

مطابق ماده 1133 قانون مدنی ، طلاق یکی از اختیارات مرد است ، بنابراین مرد می تواند با مراجعه به دادگاه صالح تقاضای طلاق همسر خود را کند.

 

 

اما باید توجه داشت که قبل از اجرای صیغه طلاق به صورت غیابی ، مرد موظف است حقوق همسر خود را طبق قانون بپردازد. از سوی دیگر ، زن برای رهایی از زندگی پر استرس ، حق درخواست طلاق غیابی را به عنوان آخرین راه حل خواهد داشت. به این ترتیب ، زن نیز موظف است مشکلات خود را با استناد به دلایلی به صحنه ثابت کند و با توجه به قاعده نامعقول ، طلاق غیابی به زن این حق را می دهد که درخواست طلاق غیابی کند.

 

 

قوانین طلاق غیابی

 

اگر هریک از زوجین ناشناخته باشد ، طرف مقابل می تواند همسر خود را به صورت غیابی طلاق دهد. در این مورد ، برای تقاضای طلاق غیابی ، خواهان (مدعی) باید آدرس متهم (خواهان) را داشته باشد. اما در صورتی که شاکی آدرس متهم را نداشته باشد ، بر اساس درخواست وی و حکم دادگاه ، آگهی در روزنامه کثیرالانتشار منتشر می شود (هزینه آگهی در روزنامه توسط شاکی پرداخت می شود) و با توجه به آگهی ، اگر افرادی از اگر او مطلع باشد ، به دادگاه احضار می شود. این افراد همچنین موظفند هرگونه اطلاعاتی که در مورد شخص مفقود شده دارند به دادگاه اطلاع دهند.

 

 

تاریخ انتشار آگهی در روزنامه تا جلسه رسیدگی نباید کمتر از سی روز باشد.

 

 

پس از این مرحله ، شخص دیگر به صورت قانونی مطلع می شود. این اطلاع رسانی به معنی حضور وی در دادگاه است. اگر پس از دو اخطار ، او هنوز در دادگاه حاضر نشود ، مقام محترم قضایی یک نوع طلاق را به صورت غیابی صادر می کند.

 

 

اگر حق طلاق در هنگام ثبت ازدواج به زن در دفتر ثبت داده شد ، در حالی که زن ناشناس است (یعنی مرد آدرس را به دادگاه ارائه می دهد ، اما زن ناشناخته است) ، در این صورت مرد نیز می تواند برای ازدواج با زن طلاق

 

 

در موارد دیگر که معمولاً مرد حق طلاق دارد ، نیازی به ارائه دلیل برای درخواست طلاق از طرف مرد نخواهد داشت. از سوی دیگر ، اگر زنی تقاضای طلاق کند ، موظف به ارائه مدارک است.

 

 

در طلاق غیابی ، حضور شاهد در دادگاه نیز می تواند در اجرای طلاق مثر باشد.

 

 

نکاتی در مورد قوانین طلاق غیابی

 

 

اگر دادخواست طلاق توسط زوجین تنظیم شده باشد ، حکم دادگاه در رابطه با دادخواست اثبات عدم امکان سازش است که 90 روز معتبر خواهد بود.

 

همچنین در صورت ثبت طلاق توسط زن ، تصمیم دادگاه برای تشکیل پرونده برای زن ، حکم طلاق است که به مدت 180 روز معتبر خواهد بود.

 

طلاق یک طلاق متقابل است که از طرف مرد اتفاق می افتد. به عبارت دیگر ، مرد می تواند هنگام عید به همسر خود مراجعه کرده و تقاضای طلاق کند.

 

بعضی اوقات ، شوهر در طول ازدواج وکالتنامه کامل به زن داده است. علاوه بر این ، این وکالتنامه در قرارداد ثبت شده است. در این زمان ، زن می تواند بدون نیاز به حضور شوهر برای انجام اقدامات لازم برای طلاق ، وکیل معرفی کند.

 

مفهوم طلاق غیابی در قانون

 

طلاق به صورت غیابی زمانی صورت می گیرد که دادگاه طلاق توسط همسر بدون حضور طرف مقابل تشکیل می شود.

 

 

از نظر حقوقی ، هنگامی که اطلاع دادگاه مبنی بر حضور در جلسه به شخص نرسیده یا به هر دلیلی ابلاغیه را دریافت نکرده و در جلسه حضور نداشته است و دادخواست ارسال نکرده است ، با توجه به موارد ذکر شده در ماده 68 قانون آیین دادرسی مدنی ، حکم طلاق در این زمان طلاق غیابی است.

 

 

لازم به ذکر است که طلاق غیابی ، مانند سایر احکام غیابی ، ظرف بیست روز قابل تجدیدنظر در همان شعبه دادگاه بدوی است.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: